Przedmiot działalności i kompetencje PCKZ w Jaworze
PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI I KOMPETENCJE PCKZ
Powiatowe Centrum Kształcenia Zawodowego w Jaworze jest szkołą Publiczną powołaną uchwałą Rady Powiatu Jaworskiego z dnia 30 stycznia 2002 roku.
Szkoła jest jednostką budżetową. Statutowa działalność Szkoły jest finansowana przez organ prowadzący. Szkoła może pozyskiwać środki na finansowanie niektórych form działalności statutowej z dotacji, z dobrowolnych wpłat rodziców, uczniów i słuchaczy. W szkole mogą być gromadzone dochody na wydzielonym rachunku dochodów jednostki zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu w Jaworze. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej szkoły regulują odrębne przepisy.
Szkoła jest jednostką budżetową. Statutowa działalność Szkoły jest finansowana przez organ prowadzący. Szkoła może pozyskiwać środki na finansowanie niektórych form działalności statutowej z dotacji, z dobrowolnych wpłat rodziców, uczniów i słuchaczy. W szkole mogą być gromadzone dochody na wydzielonym rachunku dochodów jednostki zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu w Jaworze. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej szkoły regulują odrębne przepisy.
Szkoła gwarantuje wszystkim uczniom i słuchaczom równe prawa bez względu na narodowość, pochodzenie społeczne, wyznanie, status społeczny czy warunki zdrowotne.
Szkoła czyni wszystko, aby uczniom i słuchaczom stworzyć optymalne warunki dla ich intelektualnego, kulturalnego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju.
CELE I ZADANIA SZKOŁY
Szkoła realizuje cele edukacyjne, zadania szkoły i treści programowe w zakresie i na zasadach określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz w podstawach programowych w zawodach.
Szkoła stwarza warunki do komplementarnego rozwoju uczniów i słuchaczy uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne oraz uwzględnia program wychowawczy i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
PCKZ jest placówką kształcenia młodzieży i dorosłych oraz realizuje cele i zadania szkoły zawodowej, w części dotyczącej przygotowania teoretycznego lub całego programu nauczania.
Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie osób dorosłych oraz młodocianych ma na celu:
- umożliwienie zdobycia wiedzy ogólnej i znajomości języków obcych na określonych poziomach oraz uzyskania wiedzy i umiejętności zawodowych na stanowiskach robotniczych lub nierobotniczych w danych zawodach,
- wdrażanie do kształcenia się.
Do zadań PCKZ w zakresie kształcenia dorosłych należy w szczególności:
- kształcenie osób dorosłych w formach szkolnych,
- kształcenie, dokształcanie i doskonalenie osób dorosłych w formach pozaszkolnych,
- organizowanie egzaminów eksternistycznych z zakresu programów nauczania szkół i kursów,
- prowadzenie szkolenia na odległość,
- doskonalenie metod pracy dydaktyczno – wychowawczej w zakresie kształcenia dorosłych,
- udzielanie organizatorom oświaty dorosłych pomocy organizacyjnej, metodycznej i dydaktycznej,
- współpraca z urzędami pracy i pracodawcami w zakresie szkolenia kadr,
- współpraca z organizatorami oświaty dorosłych w kraju i za granicą.
Do zadań PCKZ w zakresie dokształcania zawodowego należy w szczególności:
- organizowanie zajęć praktycznych i praktycznej nauki zawodu dla uczniów i słuchaczy szkół zawodowych zasadniczych i technikum w pełnym zakresie programowym bądź w zakresie wybranych treści programowych,
- kształcenie młodocianych w celu nauki zawodu w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych dla młodocianych pracowników uczęszczających do oddziałów wielozawodowych w szkole zasadniczej,
- organizowanie egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe dla uczniów i słuchaczy szkół zawodowych w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
- realizowanie innych zadań edukacyjnych zleconych przez organ prowadzący oraz inne jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze,
- organizowanie doskonalenia nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu w zakresie nowoczesnych technik i technologii,
- organizowanie dla osób dorosłych kursów podwyższających kwalifikacje lub umożliwiających uzyskanie innych kwalifikacji (przekwalifikowanie na zasadach określonych w odrębnych przepisach),
- organizowanie egzaminów kwalifikacyjnych dla uczestników pozaszkolnych form w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
- organizowanie kształcenia praktycznego dla młodocianych zatrudnionych przez zakłady pracy w celu przygotowania zawodowego, odpłatne świadczenie usług produkcyjnych w ramach posiadanych możliwości w ramach kształcenia praktycznego.
PCKZ jest placówką publiczną, realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty z dnia 7.09.1991r. (Dz.U. Nr 95, poz. 425 z późniejszymi zmianami) w szczególności:
- umożliwia zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły, zdawania egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz wykonywania wybranego zawodu,
- dostosowuje treści, metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów,
- zapewnia prozdrowotne warunki pracy ucznia i słuchacza w PCKZ,
- udziela pomocy pedagogicznej i psychologicznej,
- stosuje ustalone przez MEN zasady oceniania, klasyfikowania i promowania określone w wewnątrzszkolnym systemie oceniania i klasyfikowania,
- rozwija zainteresowania uczniów na zajęciach pozalekcyjnych oraz organizuje zajęcia dodatkowe dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych w ramach możliwości szkoły,
- otacza opieką uczniów szczególnie zdolnych poprzez umożliwienie im realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie,
- wzbogaca wyposażenie gabinetów w nowoczesne środki dydaktyczne, organizuje pracownie szkolne, pracownie ćwiczeń praktycznych i pracownie symulacyjne dla realizacji zajęć teoretycznych i praktycznych,
- zatrudnia nauczycieli posiadających pełne kwalifikacje pedagogiczne.
Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego.
PCKZ kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, a mianowicie:
- podtrzymuje poczucie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
- kontynuuje i wzbogaca dobre tradycje szkoły,
- kształtuje pożądane społecznie postawy uczniów i cechy osobowości,
- upowszechnia ogólnie uznany system wartości, normy moralne i etyczno – prawne,
- przygotowuje do życia w demokratycznym społeczeństwie,
- kształtuje postawy tolerancji wobec problemów narodowościowych, religijnych, społecznych i innych,
- upowszechnia wiedzę ekologiczną,
- propaguje ideę abstynencji, promuje zdrowy styl życia,
- rozwija działalność społecznych organizacji młodzieżowych,
- popularyzuje różne formy spędzania wolnego czasu, poprzez wzbogacanie życia kulturalnego organizację kół zainteresowań, imprez sportowych i rozrywkowych.
Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami uwzględniając przepisy bhp:
- za bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych w PCKZ odpowiada nauczyciel prowadzący zajęcia,
- za bezpieczeństwo uczniów w czasie wycieczek i innych zajęć pozaszkolnych odpowiada kierownik i opiekun grupy (wycieczki) oraz za zgodą dyrektora inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.
Opiekę nad uczniami podczas wycieczki reguluje regulamin wycieczek w PCKZ. Opiekę nad uczniami podczas praktycznej nauki zawodu realizowanej poza szkołą regulują odrębne przepisy.
W czasie przerw międzylekcyjnych opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele wg harmonogramu dyżurów. Nauczyciel dyżurny:
- zwraca uwagę na bezpieczne i kulturalne zachowanie się uczniów,
- o zauważonych nieprawidłowościach lub zagrożeniach informuje kierownika lub dyrekcję,
- nie dopuszcza do niszczenia mienia przez uczniów,
- w razie wypadku zapewnia udzielenie pierwszej pomocy oraz informuje dyrektora.
Indywidualne formy opieki polegają w szczególności na:
- udzielaniu, w miarę możliwości finansowych szkoły, doraźnej pomocy finansowej,
- zapewnieniu możliwości korzystania z pomocy pedagoga szkolnego,
- tworzeniu zespołów sprawujących opiekę nad uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych (wg oddzielnych przepisów).
Opiekę nad niektórymi uczniami sprawuje pedagog szkolny przez:
- obserwację i analizę adaptacji uczniów klas pierwszych w szkole,
- współpracę z wychowawcą, rodzicami, nauczycielami w celu rozpoznawania warunków życia uczniów, ich potrzeb i trudności,
- organizowanie różnych form pomocy dydaktycznej, wychowawczej i materialnej uczniom zakwalifikowanym do tej pomocy,
- prowadzenie profilaktyki wychowawczej,
- organizowanie różnych form terapii zajęciowej w stosunku do uczniów z objawami niedostosowania społecznego,
- dokonywanie okresowej analizy sytuacji wychowawczej w szkole oraz rocznej analizy stanu zagrożenia i niedostosowania społecznego młodzieży,
- udzielanie uczniom, rodzicom, wychowawcom porad ułatwiających rozwiązywanie trudności,
- współdziałanie z instytucjami i organizacjami zainteresowanymi problemami opieki i wychowania,
- opiekę nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, niepełnosprawnymi.
Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, w miarę możliwości na cały tok nauczania w danym typie szkoły celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności. Decyzje w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje dyrektor z wicedyrektorami. Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:
- z urzędu,
- na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy,
- na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów lub słuchaczy danego oddziału.
Zadania wychowawcy określają dalsze postanowienia Statutu.
Wytworzył:
Udostępnił:
Pieszczek Sławomir
(2013-06-24 12:56:55)
Ostatnio zmodyfikował:
Pieszczek Sławomir
(2013-06-24 13:23:06)