Przedmiot działalności i kompetencje PCKZ w Jaworze

PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI I KOMPETENCJE PCKZ
Powiatowe Centrum Kształcenia Zawodowego w Jaworze jest szkołą Publiczną powołaną uchwałą Rady Powiatu Jaworskiego z dnia 30 stycznia 2002 roku.

Szkoła jest jednostką budżetową. Statutowa działalność Szkoły jest finansowana przez organ prowadzący. Szkoła może pozyskiwać środki na finansowanie niektórych form działalności statutowej z dotacji, z dobrowolnych wpłat rodziców, uczniów i słuchaczy. W szkole mogą być gromadzone dochody na wydzielonym rachunku dochodów jednostki zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu w Jaworze. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej szkoły regulują odrębne przepisy.
Szkoła gwarantuje wszystkim uczniom i słuchaczom równe prawa bez względu na narodowość, pochodzenie społeczne, wyznanie, status społeczny czy warunki zdrowotne.
Szkoła czyni wszystko, aby uczniom i słuchaczom stworzyć optymalne warunki dla ich intelektualnego, kulturalnego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju.
CELE I ZADANIA SZKOŁY
Szkoła realizuje cele edukacyjne, zadania szkoły i treści programowe w zakresie i na zasadach określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz w podstawach programowych w zawodach.
Szkoła stwarza warunki do komplementarnego rozwoju uczniów i słuchaczy uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne oraz uwzględnia program wychowawczy i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
PCKZ jest placówką kształcenia młodzieży i dorosłych oraz realizuje cele i zadania szkoły zawodowej, w części dotyczącej przygotowania teoretycznego lub całego programu nauczania.
Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie osób dorosłych oraz młodocianych ma na celu:
  • umożliwienie zdobycia wiedzy ogólnej i znajomości języków obcych na określonych poziomach oraz uzyskania wiedzy i umiejętności zawodowych na stanowiskach robotniczych lub nierobotniczych w danych zawodach,
  • wdrażanie do kształcenia się.

Do zadań PCKZ w zakresie kształcenia dorosłych należy w szczególności:

  • kształcenie osób dorosłych w formach szkolnych,
  • kształcenie, dokształcanie i doskonalenie osób dorosłych w formach pozaszkolnych,
  • organizowanie egzaminów eksternistycznych z zakresu programów nauczania szkół i kursów,
  • prowadzenie szkolenia na odległość,
  • doskonalenie metod pracy dydaktyczno – wychowawczej w zakresie kształcenia dorosłych,
  • udzielanie organizatorom oświaty dorosłych pomocy organizacyjnej, metodycznej i dydaktycznej,
  • współpraca z urzędami pracy i pracodawcami w zakresie szkolenia kadr,
  • współpraca z organizatorami oświaty dorosłych w kraju i za granicą.

Do zadań PCKZ w zakresie dokształcania zawodowego należy w szczególności:

  • organizowanie zajęć praktycznych i praktycznej nauki zawodu dla uczniów i słuchaczy szkół zawodowych zasadniczych i technikum w  pełnym zakresie programowym bądź w zakresie wybranych treści programowych,
  • kształcenie młodocianych w celu nauki zawodu w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych dla młodocianych pracowników uczęszczających do oddziałów wielozawodowych w szkole zasadniczej,
  • organizowanie egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe dla uczniów i słuchaczy szkół zawodowych w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
  • realizowanie innych zadań edukacyjnych zleconych przez organ prowadzący oraz inne jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze,
  • organizowanie doskonalenia nauczycieli teoretycznych  przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu w zakresie nowoczesnych technik i technologii,
  • organizowanie dla osób dorosłych kursów podwyższających kwalifikacje lub umożliwiających uzyskanie innych kwalifikacji (przekwalifikowanie na zasadach określonych w odrębnych przepisach),
  • organizowanie egzaminów kwalifikacyjnych dla uczestników pozaszkolnych form w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
  • organizowanie kształcenia praktycznego dla młodocianych zatrudnionych przez zakłady pracy w celu przygotowania zawodowego, odpłatne świadczenie usług produkcyjnych w ramach posiadanych możliwości w ramach kształcenia praktycznego.
PCKZ jest placówką publiczną, realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty z dnia 7.09.1991r. (Dz.U. Nr 95, poz. 425 z późniejszymi zmianami) w szczególności:
  • umożliwia zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły, zdawania egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz wykonywania wybranego zawodu,
  • dostosowuje treści, metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów,
  • zapewnia prozdrowotne warunki pracy ucznia i słuchacza w PCKZ,
  • udziela pomocy pedagogicznej  i psychologicznej,
  • stosuje ustalone przez MEN zasady oceniania, klasyfikowania i promowania określone w wewnątrzszkolnym systemie oceniania i klasyfikowania,
  • rozwija zainteresowania uczniów na zajęciach pozalekcyjnych oraz organizuje zajęcia dodatkowe dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych w ramach możliwości szkoły,
  • otacza opieką uczniów szczególnie zdolnych poprzez umożliwienie im realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie,
  • wzbogaca wyposażenie gabinetów w nowoczesne środki dydaktyczne, organizuje pracownie szkolne, pracownie ćwiczeń praktycznych i pracownie symulacyjne dla realizacji zajęć teoretycznych i praktycznych,
  • zatrudnia nauczycieli posiadających pełne kwalifikacje pedagogiczne.
Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego.
PCKZ kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, a mianowicie:
  • podtrzymuje poczucie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
  • kontynuuje i wzbogaca dobre tradycje szkoły,
  • kształtuje pożądane społecznie postawy uczniów i cechy osobowości,
  • upowszechnia ogólnie uznany system wartości, normy moralne i etyczno – prawne,
  • przygotowuje do życia w demokratycznym społeczeństwie,
  • kształtuje postawy tolerancji wobec problemów narodowościowych, religijnych, społecznych i innych,
  • upowszechnia wiedzę ekologiczną,
  • propaguje ideę abstynencji, promuje zdrowy styl życia,
  • rozwija działalność społecznych organizacji młodzieżowych,
  • popularyzuje różne formy spędzania wolnego czasu, poprzez wzbogacanie życia kulturalnego organizację kół zainteresowań, imprez sportowych i rozrywkowych.
Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami uwzględniając przepisy bhp:
  • za bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych w PCKZ odpowiada nauczyciel prowadzący zajęcia,
  • za bezpieczeństwo uczniów w czasie wycieczek i innych zajęć pozaszkolnych odpowiada kierownik i opiekun grupy (wycieczki) oraz za zgodą dyrektora inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.
Opiekę nad uczniami podczas wycieczki reguluje regulamin wycieczek w PCKZ. Opiekę nad uczniami podczas praktycznej nauki zawodu realizowanej poza szkołą regulują odrębne przepisy.
W czasie przerw międzylekcyjnych opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele wg harmonogramu dyżurów. Nauczyciel dyżurny:
  • zwraca uwagę na bezpieczne i kulturalne zachowanie się uczniów,
  • o zauważonych nieprawidłowościach lub zagrożeniach informuje kierownika lub dyrekcję,
  • nie dopuszcza do niszczenia mienia przez uczniów,
  • w razie wypadku zapewnia udzielenie pierwszej pomocy oraz informuje dyrektora.
Indywidualne formy opieki polegają w szczególności na:
  • udzielaniu, w miarę możliwości finansowych szkoły, doraźnej pomocy finansowej,
  • zapewnieniu możliwości korzystania z pomocy pedagoga szkolnego,
  • tworzeniu zespołów sprawujących opiekę nad uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych (wg oddzielnych przepisów).
Opiekę nad niektórymi uczniami sprawuje pedagog szkolny przez:
  • obserwację i analizę adaptacji uczniów klas pierwszych w szkole,
  • współpracę z wychowawcą, rodzicami, nauczycielami w celu rozpoznawania warunków życia uczniów, ich potrzeb i trudności,
  • organizowanie różnych form pomocy dydaktycznej, wychowawczej i materialnej uczniom zakwalifikowanym do tej pomocy,
  • prowadzenie profilaktyki wychowawczej,
  • organizowanie różnych form terapii zajęciowej w stosunku do uczniów z objawami niedostosowania społecznego,
  • dokonywanie okresowej analizy sytuacji wychowawczej w szkole oraz rocznej analizy stanu zagrożenia i niedostosowania społecznego młodzieży,
  • udzielanie uczniom, rodzicom, wychowawcom porad ułatwiających rozwiązywanie trudności,
  • współdziałanie z instytucjami i organizacjami zainteresowanymi problemami opieki i wychowania,
  • opiekę nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, niepełnosprawnymi.
Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, w miarę możliwości na cały tok nauczania w danym typie szkoły celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności. Decyzje w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje dyrektor z wicedyrektorami. Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:
  • z urzędu,
  • na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy,
  • na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów lub słuchaczy danego oddziału.
Zadania wychowawcy określają dalsze postanowienia Statutu.

 

Wytworzył:
Udostępnił:
Pieszczek Sławomir
(2013-06-24 12:56:55)
Ostatnio zmodyfikował:
Pieszczek Sławomir
(2013-06-24 13:23:06)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki